We kennen vitamine D allemaal als de vitamine die je tot je krijgt door middel van, voornamelijk, de UV-straling uit zonlicht. Veel mensen onderschatten de noodzaak hiervan, juist omdat maar weinig voedingsmiddelen hier van nature rijk aan zijn. Echter, vitamine D is van cruciaal belang wanneer we kijken naar de werking van het immuunsysteem en de strijd tegen de kilo’s.
Symptomen vitamine D-tekort
Omdat dermatologen ons bang hebben gemaakt voor overmatige UV-blootstelling, kampt nu meer dan de helft van de volwassen Europeanen en Amerikanen met een tekort aan vitamine D. Zo’n 59% van de volwassen, gezonde vrouwen zit onder het benodigde niveau. De symptomen hiervan zien er onder andere als volgt uit:

- Rusteloosheid
- Gewichtstoename
- Chronische pijn
- Spierverkramping
- Slechte concentratie
- Hoofdpijn
Vitamine D en ziektepreventie
Uit verschillende onderzoeken van overal ter wereld blijkt dat vitamine D een belangrijke factor is wat betreft gezondheid en ziektepreventie. Om aan te geven hoe belangrijk deze vitamine is, geven wij hier een aantal voorbeelden van.
- Wetenschappers van de University of California, San Diego School of Medicine en de Creighton University of Medicine in Omaha ontdekten in een baanbrekend onderzoek dat een hoge dosering van vitamine D de vorming van kankercellen voorkomt. Het gaat hier wel om tien keer de door de overheid vastgestelde dagelijks aanbevolen hoeveelheid.
- Daarnaast blijkt uit recentelijk onderzoek dat er een verband bestaat tussen een tekort aan vitamine D bij kinderen en allergieën. Volgens deze studie zou een tekort aan deze vitamine resulteren in allergieën voor zowel de omgeving als voor voedsel. De kans op een pinda-allergie is bij kinderen met een tekort zelfs twee keer zo groot.
- Naast volwassenen en kinderen hebben ook baby’s over het algemeen een tekort aan deze vitamine. Dit omdat dokters vaak voorschrijven om het kind in de eerste zes levensjaren zo weinig mogelijk bloot te stellen aan zonlicht. Om een baby toch voldoende van deze vitamine te geven, is het belangrijk om borstvoeding te geven, omdat deze van nature meer goede voedingsstoffen en vitamine D bevat.
- Ook voor ouderen is voldoende vitamine D tot zich krijgen erg belangrijk. David J. Llewellyn en zijn collega’s van de University of Exeter ontdekten dat een tekort de kans op mentale achteruitgang met maar liefst 60 procent vergroot. Hierdoor worden vergeetachtigheid gestimuleerd en worden het denk- en leervermogen aangetast.
- En dat is nog lang niet alles: de voornaamste doodsoorzaak van dit moment, hart- en vaatziekten, worden bij een normaal vitamine D-niveau teruggedrongen met 33 procent. Dit bleek uit onderzoek van een team van Warwick Medical School uit Engeland. Tijdens het congres van de Europese vereniging van cardiologen in Stockholm van 2010 werd naar voren gebracht dat een laag vitamine D-niveau het renine-angiotensine-aldosteronsysteem (ook wel RAS genoemd) activeert en het cytokineprofiel wijzigt, wat ervoor zorgt dat hart- en vaatziekten worden ontwikkeld en gestimuleerd.
- Tot slot werkt een tekort aan vitamine D Diabetes in de hand. Uit onderzoek blijkt dat voldoende inname van vitamine D de kans op Metabolisch Syndroom met 51 procent terugdringt en de kans op Diabetes type 2 met 55 procent verkleint. Wanneer Diabetici ervoor zorgen dat ze dagelijks voldoende vitamine D tot zich krijgen, zorgt deze ervoor dat de bloedsuikerspiegel aanzienlijk daalt.
Vitamine D en afvallen
Uit een studie van onderzoekers van de University of Minnesota blijkt dat mensen met overgewicht gemakkelijker afvallen wanneer hun vitamine D-niveau is verhoogd. De obese testpersonen die meer vitamine D toegediend kregen, vielen gemiddeld zo’n 2,3 kilo meer af dan de testpersonen die zich alleen een caloriebeperkend dieet moesten houden. Hoe hoger het vitamine D-niveau, des te groter het gewichtsverlies.
Het effect van vitamine D op gewichtsverlies werkt als volgt: vitamine D, in samenhang met calcium en zonlicht, zorgt ervoor dat voedsel goed wordt verwerkt en dat het de bloedsuikerspiegel reguleert. Bij een tekort aan calcium, wat vaak veroorzaakt wordt door een vitamine D-tekort, produceert het lichaam meer synthase, een vetzuurenzym dat calorieën omzet in vet. Een tekort kan de productie van synthase met 500 procent verhogen, waardoor er dus een belangrijk verband ontstaat tussen een tekort aan vitamine D en obesitas.
Tips voor een verhoogde vitamine D-inname
Een hoog vitamine D-niveau is dus belangrijk voor zowel uw gezondheid als uw gewicht. Om dit te realiseren, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet:
- Zorgt ervoor dat u dagelijks minimaal 30 minuten daglicht tot u krijgt. Het is belangrijk het gezicht en de armen onbeschermd te laten, dus gebruik geen zonnebrandcrème.
- Veel voedingsmiddelen bevatten geen vitamine D, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Eet vette vissoorten als zalm, haring en tonijn, eet dagelijks eieren (vitamine D zit vooral in de dooier) en voeg zo nu en dan paddenstoelen toe aan uw gerechten.
- Neem visoliecapsules, deze zijn redelijk rijk aan vitamine D en hebben daarnaast ook allerlei andere voordelen voor uw gezondheid.
- Neem een vitamine D-supplement, maar zorg wel dat dit niet uw voornaamste bron is. De natuurlijke vorm is altijd beter.
Conclusie
Dat vitamine D alleen maar positieve effecten heeft, is nu wel duidelijk. Nog even kort een opsomming van de belangrijkste voordelen:
- Het stimuleert gewichtsverlies aanzienlijk
- De kans op kanker wordt behoorlijk verkleind
- Allergieën bij kinderen worden teruggedrongen
- Het beperkt mentale achteruitgang bij ouderen
- Minder kans op hart- en vaatziekten
- Het reguleert de bloedsuikerspiegel, wat positief is voor diabetespatiënten
- Het stimuleert gewichtsverlies omdat het ervoor zorgt dat het lichaam minder synthase produceert, wat zorgt voor gewichtstoename
Ik hoef het denk ik bijna niet meer te zeggen, maar mocht het nog niet helemaal doorgedrongen zijn: ga naar buiten, haal die vette vissoorten en visoliecapsules in huis en profiteer zelf van de voordelen van vitamine D!



Hallo
Ik wil graag de 20 gezonde recept downloaden, ik heb dit al eens gedaan maar ik kan ze niet op mijn computer terug vinden.
Graag wil ik het nog eens proberen.
Ook wil ik als deze recepten mij goed bevallen alleen het boek voeding en recepten bestellen, maar kan niet vinden wat dat gaat kosten.
groetjes Nel
Misschien een goed idee om de hoeveelheid te vermelden wat je maximaal mag slikken aan vitamine D. Want TEVEEL vitamine D kan schadelijk zijn via een supplement. Ook genoeg cholesterol nemen want dat zorgt ervoor dat zonlicht in vitamine D wordt omgezet.
En ga vroeg in het voorjaar zonnen. begin al in maart. Verkleint de kans dat je verbrand en je geeft je lichaam de kans om te wennen aan de zon. Zorg altijd dat je tussen 12 en 2 ongeveer 10 a 20 minuten onbeschermt in de zon zit.
Donkere mensen moeten minstens een uurtje in de zon zitten. En ook ouderen moeten minstens een half uur in de zon zitten omdat ze een dunnere huid hebben.
Vanaf oktober tot en met maart is de zon minder krachtig. Een zonkracht minder dan 3 zorgt ervoor dat je geen vitamine D aan kan maken. Vandaar dat de kans op vitamine D tekort het hoogst is. Neem dan zeker een supplement. Of gewoon wat levertraan. Dan krijg je genoeg retinol (vitamine a) en vitamine d binnen.
Mensen die erg vermoed zijn,kunnen hun vitamine D spiegels eens laten nakijken door een arts.